העתיד שייך למנהלים בעלי מוח ימני מפותח יותר

העתיד שייך למנהלים בעלי מוח ימני מפותח יותר

עד לאחרונה, נחשבו מנהלים בעלי מוח שמאלי דומיננטי למצליחנים שבמנהלים. דוגמא לתפיסה זו ניכרת אפילו בתפיסת המצליחנים במבחני הפסיכומטרי, המסתמכים בעיקר על בדיקת מידע וכישורים הקשורים למוח השמאלי. אך כל זה כבר מתחיל להשתנות בהדרגה. העתיד שייך דווקא לבעלי מוח ימני דומיננטי. ההקשר נשמע מוזר? לאו דווקא.
תחילה הסבר קצר ופשטני: המוח מחולק לשני חלקים: אונה ימנית ואונה שמאלית. לשני החצאים יש תפקיד כמעט בכל מה שאנו עושים אך ישנם חלקים מסויימים במוח שפעילים יותר מאחרים כשמדובר בחלק מן התפקודים, כלומר, לכל אחת מהאונות במוח גישות שונות בהדרכת פעולותינו, בהבנתנו את העולם ובתגובותינו לאירועים. באופן שרירותי ניתן לאמר כי החלק השמאלי של המוח הוא החלק שאחראי על השפה, פועל באופן עקבי ולוגי, מנתח את הפרטים (חשיבה אנליטית) ומעבד את שטף המידע המגיע אלינו. המוח הימני אחראי על תפיסה כוללת, על חשיבה אינטואיטיבית, יצירתיות, מקוריות, דמיון והוא פועל באופן סימולטני.
ניקח לדוגמא, סיטואציה של מו"מ: המוח השמאלי מתרכז במה שנאמר- בתוכן הענייני שעליו דנים ואילו והמוח הימני מתרכז באופן שבו נאמרו הדברים- ברמזים הלא מילוליים ולעיתים הרגשיים שמועברים על ידי מבטים, אינטונציה והבעות פנים. המוח השמאלי מתמקד בטקסט ואילו הימני בפרשנות הטקסט ובהקשרים השונים שלו. כל מנהל מנוסה יודע שחלק משמעותי בהצלחתו של תהליך המו"מ הוא היכולת "לקרוא" את הצד השני- יכולת ששייכת לאונה הימנית של המוח.
אז איך כל זה קשור לניהול בעידן המודרני של המאה ה-21?
אצל הרבה מן המנהלים ניתן לראות כי ה"מוח השמאלי" הוא הדומיננטי יותר בצורת הניהול שלהם: הם מסתמכים בעיקר על נתונים, ניתוחים, ידע, לוגיקה וסדרי עדיפויות ומבטאים הרבה פחות יצירתיות, ראיית השלם, תחכום בינאישי, יזמות ואינטואיציות.
אלא שכשאנו עוקבים אחר המגמות המתפתחות בעולם בשנים האחרונות- המתוארות בהרחבה גם בספרו של דניאל פינק "ראש אחר"- אנו רואים לנגד עיננו כי המציאות העסקית בשווקים הגלובאליים משתנה ומחייבת אותנו להערך בהתאם לשינויים אלו: התחרות הרבה הקיימת בכל תחום ומגזר מחייבת אותנו, כמנהלים, למצוא דרך יצירתית להתבלט על פני מתחרינו. היום כבר לא מספיק לעשות מה שלימדו אותנו באוניברסיטה או במכללה. על רקע השפע הקיים כיום בכל מוצר או שירות יש צורך לבלוט על פני המתחרים. לא מספיק לפנות לצרכים הרציונאליים, הלוגיים והפונקציונאליים. אם המוצר לא מושך את עיני הצרכנים ולא מעורר בהם תחושה או חווייה מלבבת כל שהיא – רובם לא יקנו אותו. הדרך הזו- של "המצאת הגלגל ", יצירתיות, דמיון, היכולת להניע אנשים באופנים שמעודדים אותם להביא רעיונות חדשים ולמנף את התוצרים שלהם- כל אלה שייכים למוח הימני שלנו.
מלבד הצורך להיות יצירתיים על רקע התחרות המתגברת, ישנם אלמנטים נוספים שמשפיעים על הצורך להשתמש יותר באונה הימנית של המוח כדי להצליח:
1. תרומתם של ה- SOFT SKILLS להצלחה בניהול- מחקרים רבים מוכיחים כי הרבה מן התכונות ה"רכות" והיכולות הבינאישיות (אמפטיה, יכולת הנעת עובדים, עמידה בלחצים, כושר שכנוע והרשימה עוד ארוכה) הן אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחתו של מנהל למקסם את התוצרים מעובדיו, מלקוחותיו ומהממשקים השונים מולם הוא עובד. יכולות אלו שייכות לחלקו הימני של המוח.
2. השינויים שהתחוללו בעקבות כניסתה של אסיה כשחקן בעל משקל לסחר הבינ"ל – לא מדובר רק בעלויות ייצור נמוכות יותר כי אם גם בייצוא "פונקציונלי" של "מוחות" בחצי המחיר לעומת יבשות אחרות. משרות רבות בתחומים שונים "זולגות" כיום מאירופה ומצפון אמריקה (וגם מישראל) לאסיה.
3. אוטומציה- כיום ישנן מכונות בעלות בינה מלאכותית מפותחת ברמה גבוהה מאוד, עד כדי כך שהן מצליחות להבין אפילו משמעויות של שיח אנושי. מכונות אלו רק ילכו וישתכללו ויחליפו לפחות חלק מהתפקידים של המוח השמאלי הדומיננטי.

מה המשמעות של מגמות אלו עבורנו- כמנהלים וכיצד עלינו להערך?

בבואנו לענות על שאלה זו עלינו להתייחס לשני מישורים- המישור הארגוני והמישור האישי.
במישור הארגוני- עלינו להקדיש משאבים לפתח את יכולות המוח הימני בקרב מנהליו הבכירים של הארגון. כמו כן, כדאי לחתור- כבר בשלב הגיוס, לאיתור מנהלים בעלי יכולות מפותחות של המוח הימני כיוון שלאלו סיכויים גבוהים יותר להצליח.
אגב, לא פעם במהלך שנות עבודתי, נתקלתי בתופעה מעניינת:
לחלק גדול מן המנהלים המוכשרים במיוחד היה תחביב או יכולת אומנותית או ספורטיבית ברמה גבוהה במיוחד שאינה קשורה כלל לתחום עיסוקם (סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי שהיה בעברו פסנתרן מחונן בג'וליארד, מנכ"ל מצליח שהיה ספורטאי מקצועי בעברו). יכולות דומיננטיות של המוח הימני יכולות לשפוך אור על כך.
במישור האישי- חשוב שגם אתם עצמכם תפתחו ותשכללו את יכולות המוח הימני שלכם ויש מגוון דרכים לעשות זאת. החדשות הטובות הן שהיכולות הללו קיימות בכל אחד ואחת מאיתנו אלא שחלקן התנוונו ככל שבגרנו.

כיצד מפתחים יכולות של המוח הימני?

אם אתם אנשים שכלתניים ולוגיים (מוח שמאלי…) אולי ידבר אליכם יותר להתחיל מדברים "שימושיים", סטנדרטיים ופרקטיים שאת התועלת שלהם תוכלו לראות ישירות בעבודתכם כמנהלים, כלומר, לפתח באופן עקבי את ה- Soft skills"" שלכם: ככל שתשדרגו יכולות אלה הן יחלחלו לתוך סגנון הניהול שלכם וישפיעו בהדרגה על כל המעגלים הסובבים אתכם. מיומנויות אלו יסייעו לכם, בין היתר, לנהל טוב יותר משאים ומתנים, לעודד מקוריות ויצירתיות בקרב העובדים שלכם באופן שיחזיר את עצמו בהמשך בצורת אפשרויות ורעיונות חדשים לפעולה.
אם אתם פתוחים לדרכים שאינן דווקא "קונבנציונאליות" ויכולות לקחת אתכם הרבה יותר רחוק, כדאי לדעת שישנן מגוון של דרכים מהנות, מעניינות ולא שגרתיות שאף יכולות לחבר אתכם לדברים ש"מקננים" במוחכם ובנפשכם כדברים שכבר מזמן רציתם לעשות ולא הצלחתם למצוא להם זמן…. ניתן כמובן לשאוב השראה גם מספרו המרתק של דניאל פינק.

כמובן שלעד ותמיד ידרש גם המוח השמאלי בניהול אך זה כבר לא מספיק. אנו נכנסים כיום לעידן התפיסתי שבו חשיבה הנשלטת על ידי החצי הימני של המוח תקבע יותר ויותר מי מוביל.

וכרגיל, גוגל כבר מובילה אפילו את המהפכה הזו: במבחני הקבלה לעבודה בחברה, מציגים למועמדים חידות הגיון ושאלות פילוסופיות: רק התשובות המקוריות ביותר (=מוח ימני) מזכות את בעליהן במשרה הנכספת.

יעל מירון
yael@futuring.co.il

Share

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

articles_heb